Ofte stilte spørsmål
Den følgende teksten dekker vanlige spørsmål om gårdsovernattinger generelt, spørsmål om AgriStay, samt helse- og sikkerhetstips når du reiser i Norge.
Hva er en gårdsovernatting?
En gårdsovernatting er et overnattingsalternativ der gjestene kan oppleve livet på landet eller i fjellet mens de bor på en gård. Det er en stor bredde i tilbudet av gårdsovernattinger, og gårdene varierer fra å være gårder i drift til herregårder, eller ombygde gårdshotell. Felles for alle er at de tilbyr en autentisk gårdsopplevelse. Gårdsovernattinger gir generelt en unik mulighet til en rolig ferie tett på naturen, og ofte med muligheter for nærhet til dyr, gårdsaktiviteter og generelt utendørsaktiviteter.
Hvordan booker jeg en gårdsovernatting?
Det er enkelt å bestille en gårdsovernatting på www.agristay.no. Bruk filterfunksjonen til å velge fasiliteter eller aktiviteter som passer for deg, bla gjennom listen, velg gården du ønsker å booke, sjekk tilgjengeligheten for dine foretrukne datoer, og fortsett med bestillingsprosessen ved å følge de angitte instruksjonene.
Hvilke typer overnattingssteder er tilgjengelige på plattformen?
Plattformen vår tilbyr overnatting på ulike typer gårder, fra tradisjonelle bondegårder til gjesterom og gårdshotell. Hver gård har unike særtrekk og aktivitetstilbud, slik at du kan velge en gård som passer dine preferanser.
Er gårdsovernatting egnet for familier med barn?
Absolutt! Gårdsopphold er et utmerket valg for familier med barn. Flere gårder tilbyr barna å delta i aktiviteter som mating av dyr, melking, hente ferske egg, og generelt utforske livet på gården. Hvis du har små barn kan du bruke filterfunksjonen for å finne gårder som har lekeapparater, eller barneleker tilgjengelig. Hver gård har sin egen bestillingsside hvor du også kan finne informasjon om de har barneseng eller barnestol til utlån.
Hvilke fasiliteter kan jeg forvente på en gårdsovernatting?
Fasilitetene varierer fra gård til gård. Imidlertid tilbyr alle gårdene på Agristay.no rent sengetøy og en ferdig oppredd seng ved ankomst, rene håndklær og rengjøring ved avreise. De fleste gårdene tilbyr private bad, eget kjøkken og tilgang til fellesområder. Noen gårder tilbyr også ekstra fasiliteter som Wi-Fi, vaskemaskin og aktivitetestilbud både på, og utenfor, gården. Vennligst sjekk listen over fasiliteter på gårdenes egen bestillingsside for detaljer om hva de tilbyr.
Kan jeg ta med kjæledyret mitt på gårdsovernatting?
Noen gårder tillater kjæledyr, mens andre ikke tillater dette av ulike grunner. Vennligst sjekk gårdens egen side for mer detaljer.
Hvilke aktiviteter er tilgjengelige under mitt gårdsopphold?
Mange gårdsopphold tilbyr ulike aktiviteter avhengig av sted og sesong. Noen av disse aktivitetene kan du filtrere på på forsiden, slik at du kan finne et gårdsopphold som tilbyr det du er ute etter.Noen gårder samarbeider med lokale guider eller aktivitetstilbydere, slik at de kan anbefale aktiviteter i nærområdet. Se på gårdens bestillingsside for å få en fullstendig oversikt over aktivitetene som er tilgjengelige på gården, eller i umiddelbar nærhet.
Serveres det måltider på gårdsopphold?
Noen gårdsopphold tilbyr måltider, som frokost eller tradisjonelle gårdsmiddager, mens andre kun tilbyr selvhushold. Gården sin side spesifiserer om måltider er inkludert, eller tilgjengelig mot en ekstra kostnad. Du kan også bruke filtreingsmulighetene på forsiden for å utforske hvilke gårder som tilbyr det du ønsker.
Er gårdsovernattinger åpne året rundt?
Mange gårdsovernattinger holder åpent året rundt, men tilgjengeligheten kan variere avhengig av gården, og sesongen. Vi anbefaler å sjekke kalenderen for å se hvilke gårder som er tilgjengelige på dine ønskede datoer.
Er det trygt å oppgi kortdetaljene mine på nettsiden deres?
Ja, det er trygt å oppgi kortdetaljene på websiden. AgriStay prioriterer sikkerheten din og overlater håndtering av betalingsinformasjon til en pålitelig og profesjonell betalingsformidler kalt Stripe (www.stripe.com). Stripe er et anerkjent selskap for sikker nettbetaling med kjente samarbeidspartnere som Amazon og H&M.
Hva er avbestillingsreglene for gårdsopphold?
Avbestillingsreglene kan variere fra gård til gård. Det er viktig å lese gjennom de spesifikke avbestillingsvilkårene tilhørende hver gård. Noen gårder kan ha fleksible avbestillingsregler, mens andre kan ha strengere retningslinjer avhengig av sesong og etterspørsel.
Hvorfor gir dere ikke 100% refusjon til kundene dersom man må kansellere?
For hver bestilling via AgriStay blir betalingene behandlet av vår samarbeidspartner, Stripe. Stripe pådrar seg direkte kostnader for hver transaksjon, som belastes AgriStay som et servicegebyr. Hvis du velger å avbestille bookingen og kreve refusjon, påløper det likevel kostnader for AgriStay. For å opprettholde bærekraftig drift blir disse kostnadene trukket fra refusjonsbeløpet. Gebyret utgjør for tiden ca.3,5% av den totale transaksjonen.
Har dere forsikringer som dekker gjestene?
For øyeblikket tilbyr ikke AgriStay forsikringsdekning for gjester. AgriStay fungerer som en formidler av gårdsovernattinger ved å øke synligheten på tilbudet, og legge til rette for kommunikasjon og betaling mellom kjøpere og selgere. Vi anbefaler at gjestene skaffer sin egen reiseforsikring for å beskytte seg mot eventuelle uforutsette hendelser som kan oppstå under reisen.
Hvor finner jeg ikke adressen til gården?
Før bestilling får man kun oppgitt navn på tettstedet der gården ligger. Den eksakte adressen og ytterligere kontaktinformasjon vil bli sendt per e-post når bookingen din er bekreftet. Hvis du ikke har mottatt e-posten ber vi deg vente noen minutter og sjekke innboksen din igjen. Sjekk også i spam-filteret. Hvis du fremdeles ikke har mottatt e-posten, vennligst send en e-post til [email protected] og forklar situasjonen. Vi vil hjelpe deg så raskt som mulig.